Kupující: Včera jsem potkala kamarádku, která měla v uších překrásné, bombastické náušnice. Na dotaz, kde si je pořídila, mě odkázala na internetové stránky s ručními výrobky. Přicházím domů, zapínám počítač a vyhledávám ony úžasné stránky. Nacházím spoustu překrásných věci - šperky, dekorace a toho oblečení! No, tak teď tedy nevím, co si vyberu, protože se mi líbí snad všechno. Nakonec skončím u bižuterie a vkládám do košíku troje náušnice, náramek a náhrdelník. Paráda, zítra přijdou peníze na účet, tak si můžu udělat radost. Mám neskutečně dobrý pocit a těším se na nové kousky do své šperkové sbírky.
Prodejce: Tak, děti jsou ve škole, takže bude celé dopoledne klid. Vařím si ranní kávu a zapínám počítač, abych se podívala, co je nového u mně v obchůdku. Kdyby tam tak byl vykřičníček, to by bylo pěkné. Přihlašuji se na svůj profil a ON tam skutečně je! Jupí, to je ale krásný den. Mám strašně dobrý pocit, že se moje výrobky líbí a že někomu udělají radost. Jejich výrobou jsem strávila spoustu času a opravdu jsem si dala záležet, až je mi tak trošku líto, že půjdou do světa. Nicméně moje radost z nové objednávky je obrovská. Potvrzuji ji a jdu dát troje náušnice, náramek a náhrdelník na stojánek, aby bylo vše připravené.
Kupující: Dneska mají přijít na účet peníze, tak hned dám příkaz k zaplacní šperků. Už se na ně moc těším. Zapínám počítač a kontroluji, zda opravdu přišly. NIC tam ještě není. Proč? Vždyť už tam měly dávno být. Jenže peníze nedorazily ani druhý den, ani za týden. Co teď? Nic, mám zkaženou náladu a pouštím objednávku z hlavy.
Prodejce: Hned druhý den, pro jistotu, kontroluji účet, zda nedorazila platba za objednané šperky, abych případně vše zabalila a mohla poslat, aby paní dostala zásilku co nejdříve. Nic zatím nepřišlo. Nevadí, času je dost. Jenže peníze nepřišly ani další den, ani za týden. Třeba paní zapomněla, nebo onemocněla. Ještě počkám a uvidíme. Když peníze nedorazily ani za dva týdny, žačínám být trošku nervózní a zkouším paní poslat zprávu.
Kupující: Mám chvilku volna, tak zkontroluji emaily. Jen tak letmo očima přejedu, zda je tam něco důležitého a můj pohled se zastaví u zprávy ze stránek se šperky. Safra! Co teď? Peníze nejsou a další platbu čekám až za čtrnáct dní. Co když po mně budou chtít storno poplatek, nebo nějakou jinou sankci? Mám trošku výčitky svědomí, nicméně email mažu a po chvíli pouštím z hlavy. Ono to nějak dopadne.
Prodejce: Tři týdny po přijetí objednávky peníze stále nedorazily a já začínám mít trošku zlost! Paní nereaguje na zprávu, ani nic nenapsala, prostě nekomunikuje. Třeba je někde mimo a nemá přístup k internetu, nebo se opravdu stalo něco vážného. Počkám ještě týden a uvidíme. Po týdnu je situace pořád stejná. Píšu tedy paní další zprávu, ale opět bez odezvy. Už mám velkou zlost a prosím admina o zrušení objednávky. Celý měsíc mám blokované zboží a přitom si ho mohl koupit někdo jiný. Mám naprosto zkaženou náladu a chvíli přemýšlím, že už nic nebudu vyrábět. Tolik času, co věnuji výrobě, focení, vkládání na stránky a co z toho! No nic. Po chvíli vychladnu a beru do ruky fimo, abych se uklidnila a přišla na jiné myšlenky.
A co tím chtěl básník říci? Že v životě každého z nás mohou nastat situace a komplikace, se kterými se nepočítá. A to jak na straně kupujícího, tak na straně prodejce. Ale jsme lidi a většinou gramotní, tak přeci není problém se domluvit na podmínkách, které budou vyhovovat oběma stranám. Prodejce přeci kupujícímu neutrhe hlavu za to, že mu nedorazily peníze, nebo za to, že si prostě objednávku rozmyslel. Na světě jsou horší věci, ale je potřeba KOMUNIKOVAT.
Tak to je asi tak vše, co jsem měla na srdci
PS: Nebojme se a komunikujme. Nejen při obchodování:-)
Škutypa
Komentáře:
Komentáře mohou vkládat jen přihlášení uživatelé.Asi všichni toto zažili,a je pravda že napsat pár slov a omluvit se i třeba špatnou výmluvou je lepší než tvrdit,že o žádné objednávce nikdy neslyšel
Hezky napsáno. Já už dávno nemám takovou radost z objednávek, radši čekám jestli dorazí peníze. Pochopení mám, ale když někdo něco objedná, nezaplatí a pak neodpovídá tak to naštve...
Ahoj, tleskám, teď jsem rušila 3 objednávky za sebou a tady budu zřejmě rušit taky, kdyby aspoň přišla odpověď, třeba i:" Jdi.......!" Aspoň něco!!!! :-).
Skvěle napsané. Přesně vím, očem je řeč! Mám špatné i velmi dobré zkušenosti....a komunikace taky mnoho věcí vyřešila
Ono je těch nešvarů víc a bylo by to téma na dlouho, ale myslím, že je třeba mluvit i právě o té negativní stránce téhle "práce", protože tyhle úžasné stránky nedělají jen výrobci, ale i kupující. Jedno bez druhého prostě nejde a moc bych si přála, aby komunikace, slušnost a ochota byly oboustranné. Trochu utopie, ale představa krásná:-)) Jo a Kakou, díky
Hezky napsáno a plně souhlasím. KOMUNIKACE je velmi důležitá, všude!
Škutypo zapomněla jsem pochválit, pěkně napsáno.
Ještě bych přihodila jeden úžasný "nešvar" - objednám, chci to hne. Já vyrobím a příjde mi zpráva - ale já jedu na dovolenou, počkejte 14 dnů. Dneska mám takových zákaznic šest. To je tak prima. Já na dovolenou nepojedu, protože když mi nikdo neplatí, tak na ni nemám :))))
přesně....
Moc krásný příklad a moc hezky napsáno...:-)
Naprostý souhlas ... bohužel si ale myslím, že je celkem neomluvitelné, když kupující není schopný ani napsat zprávu ....
Lepší je se neradovat z vykřičníku, ale až v momentě, kdy dorazí platba :) Já už to beru tak - objednávka??? No,ooo beztak to nezaplatí ... No a pak jsem (někdy i) mile překvapena, když páruji platby :D
moc pěkný a výstižný článek
A to je moc hezky napsáno....:-)
Musím říct, že valná většina zákazníků komunikuje a je slušná. Ovšem stačí jeden a dojem dokáže zkazit parádně. A když se sejdou ten den tři, mám chuť se vším praštit :))))
Možná by si kupující měli uvědomit, že prodejci jsou taky lidi, mají rodiny, často dělají výrobky v noci, snaží se zabalit a odeslat co nejdříve a někdy to prostě nejde, protože někdy holt musíme být víc rodič než prodejce. Vím, že je to nemusí zajímat, ale všechno se dá vykomunikovat. Někoho prostě zdravit a slušně napsat nedonutíme.
Souhlasím, při internetovém nákupu a prodeji je komunikace nesmírně důležitá!.....naštěstí se mi často stává, že mi kupující napíše i po nákupu, jak jej šperk potěšil. Z toho mám vždy velikou radost:))